חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חוות דעת פסיכוגריאטרית

הגיל השלישי מביא איתו אתגרים שונים מבחינה גופנית ונפשית, פעמים רבות החולה הגריאטרי סובל ממספר מחלות ובעיות רפואיות שונות ובהתאם גם הטיפול צריך להיות מקיף ומעמיק. חוות דעת פסיכוגריאטרית  ע"י פסיכוגריאטר מומלץ היא אחת מהכלים החשובים על מנת לקבל את הטיפול המתאים או את הזכאות המשפטית הרלוונטית. 

חוות דעת פסיכוגריאטרית

מהי פסיכוגריאטריה?

גריאטריה הוא תחום המתמקד בבריאותם של בני ובנות הגיל השלישי, כלומר מגיל 65 ומעלה, עם דגש מיוחד על בעיות רפואיות הנפוצות בגיל המבוגר כמו: מחלות נוירו-דגנרטיביות, אובדן זיכרון – דמנציה, נפילות וכדומה. ככל שאנו מתבגרים ותוחלת החיים עולה, כך עולה גם המורכבות הבריאותית בגילאים המבוגרים. פעמים רבות יש קושי לאבחן מהן הצרכים המדויקים של חולה גריאטרי, וכמובן שחשוב לתאם בין כל אנשי הטיפול, ולוודא כי הטיפול התרופתי רלוונטי ומתאים.

פסיכיאטריה היא תחום המתמקד בבריאות הנפש, כאשר יש צורך ספציפי לשילוב בין פסיכיאטריה לגריאטריה. הסיבות לכך הן המורכבות הגדולה של החיים בגיל השלישי, כאשר פעמים רבות המחלות והתסמינים הגופניים גוררים ביחד איתם גם התמודדות נפשית ברמות שונות, כולל מצבים של דיכאון או החמרה של מחלות נפשיות קיימות.

מהי חשיבותה של הפסיכוגריאטריה?

הדגש העיקרי בתחום זה הוא בשיפור איכות החיים של המטופל, ולא רק במתן תרופות וטיפולים כדי להאריך את החיים. בין אם מדובר במניעת נפילות, אבחון של מחלות חדשות, טיפול אלצהיימר, איזון תרופתי, פיזיותרפיה, טיפול בדיכאון או במחלות נפש, הרכבת תפריט תזונתי מתאים וכדומה..

הזדקנות הגוף והידרדרות המצב הבריאותי בגיל השלישי, מלווה לא פעם בירידה ביכולות הקוגניטיביות. השילוב של כל הגורמים הללו מוביל לפגיעה בעצמאות וביכולת של המטופל להמשיך ולנהל שגרת חיים ולכן הטיפול הרב מערכתי כל כך חשוב. בצורה כזו ניתן לאבחן את המטופל בצורה המדויקת ביותר ולהתאים עבורו את הטיפול ואת אנשי המקצוע המתאימים, כדי להפחית למינימום את ההשפעות של מצבו הבריאותי.

מהי חוות דעת פסיכוגריאטרית?

מדובר בחוות דעת מעמיקה, הבוחנת את מצבו של המטופל מהיבטים שונים, מאילו מחלות ובעיות בריאותיות המטופל סובל, ומהו הטיפול הניתן כיום – הן טיפול תרופתי והן טיפולים נוספים כגון: טיפול נפשי, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תזונה ועוד..

מידת התפקוד היום יומית של המטופל, ומהם הקשיים העומדים בפניו. מהו מצבו הקוגניטיבי, האם ישנן בעיות זיכרון, האם המטופל מודע למתרחש סביבו, האם הוא מתקשר עם סביבתו וכדומה. וכמובן הערכת מצבו הנפשי של המטופל, האם הוא סובל ממחלות נפש כלשהן, האם יש ירידה במצב הרוח עד כדי דיכאון וכדומה. יש חשיבות רבה לתקשורת בלתי אמצעית עם המטופל, כדי להבין מהו מצבו הנפשי והקוגניטיבי, וכמובן מהם הקשיים והרצונות שלו. במידת הצורך הרופא יבצע בדיקות נוספות ומבדקים שונים להערכת מצבו של המטופל.

באילו מקרים יש צורך בחוות דעת ע"י פסיכוגריאטר ?

הצורך בחוות הדעת הוא מגוון, ורחב מאוד, ברמה האישית, חוות דעת כזו יכולה להיות הבסיס לקביעת האבחנה המדויקת וקביעת מהלך הטיפול המתאים. בין אם מדובר בפיזיותרפיה, טיפול תרופתי במחלות הכרוניות, טיפול אלצהיימר, ריפוי בעיסוק, הפניות לניתוח ועוד..

לחוות הדעת יש גם חשיבות ותוקף משפטי, ולכן היא נדרשת במספר רב של מקרים:

  • כאשר אדם זקוק לקצבאות מביטוח לאומי עקב מצבו הבריאותי
  • כאשר הוא זכאי לקבלת פיצויים וקצבה מחברת הביטוח
  • לקבלת אישור להעסקת עובד זר

במידה ואדם מעוניין לכתוב צוואה או לתת הוראות מחייבות להמשך הטיפול בו, חוות הדעת תסייע לקבוע האם האדם כשיר כדי להורות על כל אלו.

פרופ' אלי מזרחי
מומחה בגריאטריה, פסיכוגריאטריה

לקבלת חוות דעת פסיכוגריאטרית צרו קשר ואשמח לסייע

ליצירת קשר
התקשרו דילוג לתוכן